Net als voor ervaringsdeskundigen is er in dit onderzoeksproject een belangrijke rol weggelegd voor afasietherapeuten/logopedisten.
Zij zijn immers degenen die met de te ontwikkelen kennisproducten aan de slag kunnen.
Bovendien kennen ze de de doelgroep en randvoorwaarden van de dagelijkse praktijk goed.
Een bekende maar tot op heden onbegrepen paradox in de afasieliteratuur is dat sommige mensen met afasie beter kunnen communiceren dan praten (Holland, 1977). Dit verschijnsel komt veel afasietherapeuten bekend voor.
Hoe kan het zijn dat er – ondanks vergelijkbare problemen met taal – zulke grote verschillen bestaan in communicatievaardigheden
In voorgaand onderzoeksproject COPACA werd het verschil tussen taal en communicatie nader onderzocht. In samenwerking tussen mensen met afasie, naasten, logopedisten en onderzoekers werd onderzocht wat communicatieve competentie in alledaagse interactie precies inhoudt.
Verder werd nagegaan hoe er in de chronische fase het beste kan worden gewerkt aan communicatieve competentie. Hiervoor zijn inventarisaties gehouden onder mensen met afasie, naasten en logopedisten.
Op basis hiervan zijn binnen COPACA zijn verschillende kennisproducten ontwikkeld. Deze worden binnen MAP verder doorontwikkeld en geïmplementeerd.
Binnen MAP werken we aan doorontwikkeling en implementatie van materialen voor behandeling van mensen met chronische afasie.
In de chronische fase draait behandeling om functioneren en 'meedoen' in het dagelijks leven. Hoewel het ‘talig plafond’ in deze fase vaak is bereikt, geldt dit niet voor het ‘communicatief plafond’.
Dit onderzoeksproject wordt uitgevoerd voor en door mensen met afasie, afasietherapeuten en onderzoekers.
Door ervaringskennis, professionele kennis en wetenschappelijke kennis op het gebied van communicatieve competentie van mensen met chronische afasie samen te brengen, ontwikkelen we kennisproducten die optimaal zijn afgestemd op mogelijkheden en behoeften van mensen met afasie en hun behandelaars.
Bovendien gaan ontwikkeling en implementatie dankzij deze participatieve aanpak hand in hand.